مکتب الشهدا آل علی


إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً


آیه تطهیر در نگاه کتب اهل سنت

                                             بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله فی کتاب الکریم:   

  إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً

     فقط و فقط خدا پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کرد و شما را پاک و پاکیزه گرداند.

تحلیل صرفی آیه:

انما:ادات حصر است و هرگاه بر سر جمله بییاید معنای آن را حصر می کند و در معنی به معنای فقط و فقط است.

معنی الر جس:
*الاثم قاله السدی و الشرک قاله الحسن و الشیطان قاله ابن یزید و المعاصی و التسک و الاقذار  .تفسیر الماودی النکت والعیون401/4 مورد الایه
معنی رجس از نظر سدی:گناه و شرک معنی رجس از نظرحسن:شیطان معنی رجس از نظر : معصیت گناه و پلیدی
*وقال الالوسی:والرجس فی الاصل القذر وارید به هنا-عند کثیر-الذنب مجازا و قال السدی:
الاثم و قال الزجاج:الفسق و قال ابن زید :الشیطان وقال الحسن الشرک وقیل التسک و قیل البخل و الطمع وقیل الاهواء والبدع وقیل:ان الرجس یقع علی الاثم و علی العذاب وعلی
النجاسه و علی نقائض و المراد هنا ما یعم کل ذلک و المراد بالتطهیر قیل:النحله بالتقوی وجوز یراد به الصون روح المعانی18/22 مورد الایه
 معنی رجس از نظر الالوسی:در اصل به معنای پلیدی ولی مجازا بهد معنای گناه و گناه وفسق و شیطان و شرک و بخل و طمع و هوا وهوس و بدعت و عذاب ونجاست و عیب و نقص
=الذمیمه کالفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الخلاق الذمیمه کالسح و البخل و الحسد و قطع الرحم .احکام القرآن1537/3مورد الایه-المساله السابعه.
ذم که همان فواحش و بدی هاست که آنچه ظاهر شود ویا باطنی باشد مثل نامردی و بخل وحسد و قطع رحم.
وقال الاستاذ ابوالحسن علی  بن اسماعیل بن سیده الرجس:القذر
معنی رجس از نظر اسماعیل بن سیده :رجس=پلیدی
و قال ابن درید:رجل مرجوس ورجس:نجس ورجس:نجس.
واحسبهم فد قالوا:رجس نجس وهی الرجاسه والنجاسه والرجس :العذاب کالرجز ورجس الشیطان :وسوسه.فضل آل البیت للمقریزی:15-16.
معنی رجس از نظر ابن درید :نجس و نجاست و عذاب وشیطان و وسوسه
وقال ابو جعفر الطبری((یقول الله تعالی:(انما یرید)  )).ای:السوء والفحشاء یا اهل بیت محمد ویطهرکم من الدنس الذی یکون فی اهل معاصی الله تطهیرا
معنی رجس از نظر طبری :بدی و فحشا

ای اهل بیت محمد پاک شدید از پستی همان طور که از معاصی خدا پاک شدید.
               
در نتیجه کل نقص ها بدی ها نامردی ها مکروهات و گناهان (چه صغیره چه کبیره)وعیب ها و معاصی که چه ظاهری باشند چه باطنی
طبق آِیه تطهیر(انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا)(سوره احزاب آیه 33) از اهل البیت دور شده و آن ها پاک و مطهر اند)

الف و لام کلمه اهل البیت:الف و لام این کلمه الف و لام عهد ذکری است و جواب عهد ذکری است.

خواسته رسول الله د ر خانه ی فاطمه زهرا

هولاء  اهل بیتی فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطیهرا

اینان اهل بیت من هستند از آنان پلیدی را دور کن و پاک مطهرشان بگردان

جواب از سوی خدا:

إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً

فقط و فقط خدا می خواهد گناه را از شما اهل بیت پاک کند و شما را پاک و پاکیزه گرداند.

حال باید ببینیم اهل البیت کیستند؟

 

 

برای دیدن به ادامه مطلب برویید


ادامه مطلب
 



mahboodbolourchy@yahoo.com

12 امام(٥)
امام علی(۳٤)
اهل البیت(۸)
اهل سنت(٢)
حضرت فاطمه(۳)
سلمان و مقداد و ابوذر(۱)
شیعیان(٢)

 

 

 

 

 

آیه تطهیر در نگاه کتب اهل سنت
چی بگم والا
حدیث ولایت با منابع اهل سنت
تعریف کردن رسول خدا از اهل البیت خود
یک چیزی می نویسم قدر خودت رو بدون (با بچه شیعه هام)
اهل سنت و نماز برخلاف سنت
انا مدینه العلم و علی بابها
انا و هذا حجه علی امتی یوم القیامه
درب بهشت
برادری
دار الحکمه
حدیث ولایت
حدیث لوح
پرسش آدم از خدا
امر به حب حضرت علی و سلمان و مقداد و ابوذر
قطعا فاطمه فرشته ای است که در صورت انسان خلق شده
ای فاطمه خدا با غضبت غضب می کند وبا رضایتت راضی می شود
عنوان نامه عمل مومن حب علی است
الذین ینفقون اموالهم بالیل والنهار و سرا وعلنیا کیست؟
انت منی و انا منه
۱۳٩٠/٥/۸
محب تو محب من است
شک به علی کفر است
انا حرب لمن حاربکم
استغفار حضرت آدم
خشم خدا بر آزار دهندگان آل رسول
اقرار عقیق
شرح آیه ولایت
جدایی از علی جدایی از خداست
لا فتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار

 

 

RSS 2.0

html
-->

السلام علی السيد المطهر و الامام المظفر و الشجاع الغضنفر , ابي شبير و شبر , قاسم طوبي و سقر الانزع البطين,الاشجع المتين,الشرف المکين,العالم المبين,الناصر المعين , ولي الدين , الوالي الولي , السيد الرضي , الامام الوصي,الحاکم بالنص الجلي , المخلص الصفي,مولي الموحّدين، کهف الزاهدين، ملجأ العابدين، تاج العارفين، امير‌المؤمنين،الدفون بالغري ليث بني غالب,مظهر العجائب, مُظهر الغرائب، مفرّق الکتائب،الشهاب الثاقب,الهزبر السالب و نقطه دائرة المطالب , اسد الله الغالب , غالب کل غالب و مطلوب کل طالب , صاحب المفاخر و المناقب , امام المشارق و المغارب , مولانا و مولي الکونين و الثقلين و امیر المومنین یعقوب الدین یعسوب الدین علی ابن ابیطالب .

Page Ranking Tool