شان نزول سوره قصص تا سجده در شان امام علی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

واز سوره قصص نازل شده است:

وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ

و اراده کردیم بر کسانى که در زمین ضعیف شده‏اند، منت نهیم و آنان را پیشوایان قرار بدهیم وایشان را وارثان (زمین) کنیم.

(سوره قصص آیه 4)

عن المفضل بن عمر،سمعت جعفر بن محمد الصادق یقول:ان رسول اللّه‏ نظر الى على و الحسن والحسین فبکى و قال:انتم المستضعفون بعدى.

قال المفضل:فقلت له:ما معنى ذلک یا ابن رسول اللّه‏؟قال معناه:انکم الائمة بعدى ان اللّه‏ تعالى یقول: (و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین) فهذه الایة فینا جاریة الى یوم القیامة.

مفضل بن عمر گفت:از جعفر بن محمد الصادق شنیدیم که گفت: پیامبر خدا به

1-سوره شورى آیه 23



على و حسن و حسین نگاه کرد وگریست و گفت: شما مستضعفانِ پس از من هستید. مفضل مى‏گوید: به او گفتم اى پسر پیامبر معناى این سخن چیست؟ گفت: معنایش این است که شما امامان پس از من هستید، چون خداوند مى‏فرماید: «و نرید ان نمنّ على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین» این آیه تا روز قیامت درباره ما جریان دارد.

عن ربیعة بن ناجد، قال: قال علیّ: لیعطفنّ علینا الدنیا عطف الضروس على ولدها. ثم قرأ (ونرید أن نمنّ على الذین استضعفوا فی الأرض)

ربیعة بن ناجذ گفت: علىّ‏بن ابى‏طالب گفت: دنیا بر ما روى مى‏آورد مانند روى آوردن ماده شتر بر بچه‏اش، آنگاه قرائت کرد: «و نرید ان نمنّ على الذین استضعفوا فى الارض».

عن حنش عن علیّ قال: من أراد أن یسأل عن أمرنا و أمر القوم فإنّا و أشیاعنا یوم خلق اللّه‏ السماوات والأرض على سنّة موسى و أشیاعه و إنّ عدوّنا یوم خلق السماوات والأرض على سنّة فرعون و أشیاعه؛ فلیقرأ هؤلاء الآیة: (إنّ فرعون علا فی الأرض). (ونرید أن نمنّ على الذین استضعفوا ـ إلى قوله: ـ یحذرون. فأقسم بالذی فلق الحبّة؛ وبرأ النسمة وأنزل الکتاب على موسى صدقا وعدلاً؛ لیعطفنّ علیکم هؤلاء الآیات عطف الضّروس على ولدها.

حنش از على نقل مى‏کند که گفت: هر کس بخواهد از امر ما و این قوم بپرسد، ما و پیروان ما از روزى که خداوند آسمان‏ها و زمین را آفرید، بر سنّت موسى و پیروان او هستیم و دشمنان ما از روزى که خداوند آسمان‏ها و زمین را آفریده بر سنت فرعون و پیروان او هستند، اینان آیه: «ان فرعون علا» «و نریدان نمّن على الذین استضعفوا» را بخوانند، سوگند به خدایى که دانه را شکافت و انسان را آفرید و کتاب را براساس راستى و عدل بر موسى فرستاد، این آیات بر شما روى خواهد آورد مانند روى آوردن ماده شتر به بچه خود.

عن أبی صادق قال: قال علیّ: هی لنا ـ أو فینا ـ هذه الآیة: (ونرید أن نمنّ



على الذین استضعفوا فی الأرض ونجعلهم أئمة ونجعلهم الوارثین).

ابوصادق از على نقل مى‏کند که گفت: این آیه: «و نرید ان نمنّ على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین»براى ما یا درباره ما نازل شده است.

این مضمون با سند دیگرى نیز نقل شده است.

مضمون حدیث 590 به طریق دیگرى نیز نقل شده است.

عن جابربن عبداللّه‏ قال: قال رسول اللّه‏ صلى اللّه‏ علیه وآله وسلم: یا بنی هاشم أنتم المستضعفون المقهورون المستذلّون بعدی.

جابر بن عبداللّه‏ گفت: پیامبر خدا فرمود: اى بنى هاشم شما مستضعفان و ستمدیدگان و خوارشدگان پس از من هستید.

عن فاطمة بنت الحسین، عن أبیها الحسین بن علیّ علیهم السلام قال: نحن المستضعفون، ونحن المقهورون، ونحن عترة رسول اللّه‏ فمن نصرنا فرسول اللّه‏ نصر، ومن خذلنا فرسول اللّه‏ خذل، ونحن وأعداؤنا نجتمع (یوم تجد کلّ نفس ما عملت من خیر محضرا).

حسین بن على گفت: ما مستضعفان و ستمدیدگان هستیم و ما عترت پیامبر خدا هستیم، پس هر کس ما را یارى کند رسول خدا را یارى کرده است و هر کس ما را خوار سازد رسول خدا را خوار کرده است و ما و دشمنان ما (در روز قیامت) به هم خواهیم رسید: «یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضرا» روزى که هر نفسى هر خوبى که کرده است حاضر خواهد یافت.

 

و نیز در این سوره نازل شده است:

سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخیکَ

به زودى بازویت با برادرت نیرومند خواهیم کرد.



(سوره قصص آیه 35)

عن أنس عن النبی صلى اللّه‏ علیه وآله وسلم قال: بعث النبی مصدّقا إلى قوم فعدوا على المصدّق فقتلوه فبلغ ذلک النبی صلى اللّه‏ علیه وآله وسلم فبعث علیا فقتل المقاتلة وسبى الذریة، فبلغ ذلک النبی صلى اللّه‏ علیه وآله وسلم فسره؛ فلما بلغ علیّ أدنى المدینة تلقّاه رسول اللّه‏ صلى اللّه‏ علیه وآله فاعتنقه وقبّل بین عینیه وقال: بأبی أنت وأمی من شدّ اللّه‏ عضدی به کما شدّ عضد موسى بهارون.

انس از پیامبر نقل مى‏کند که پیامبر مبلّغى را به سوى قومى فرستاد و آنان آن مبلّغ را کشتند، این خبر به پیامبر رسید، على را براى جنگ با آن قوم فرستاد و او جنگجویان آنها را کشت و فرزندنشان را اسیر کرد، چون على به نزدیکى مدینه رسید، پیامبر به ملاقات او رفت و با او معانقه کرد و میان دو چشم او را بوسید و گفت: پدر و مادرم فداى تو باد که خداوند بازوى مرا به وسیله تو نیرومند کرد همانگونه که بازوى موسى را به وسیله هارون قوت داد.



و نیز در این سوره نازل شده است:

أَفَمَنْ وَعَدْناهُ وَعْدًا حَسَنًا فَهُوَ لاقیهِ کَمَنْ مَتَّعْناهُ مَتاعَ الْحَیاةِ الدُّنْیا ثُمَّ هُوَ یَوْمَ الْقِیامَةِ مِنَ الْمُحْضَرینَ

آیا کسى که به او وعده نیکو دادیم و به آن خواهد رسید، همانند کسى است که به او متاع زندگى دنیا داده‏ایم؟ سپس او در روز قیامت از احضار شدگان خواهد بود.

(سوره قصص آیه61)

عن مجاهد فی قوله تعالى: (أفمن وعدناه وعدا حسنا فهو لاقیه) قال: نزلت فی علی وحمزة وأبی جهل.



مجاهد درباره سخن خداوند: «افمن و عدناه و عدا حسنا فهو لاقیه» گفت: درباره على و حمزه و ابوجهل نازل شده است.

شعبه مى‏گوید: از سدى پرسیدم، گفت: درباره آنهاست.

این مضمون با طریق دیگرى هم نقل شده است.

عن عبداللّه‏ بن عباس فی قول اللّه‏ تعالى: (أفمن وعدناه) قال: نزلت فی حمزة وجعفر وعلی، وذلک إن اللّه‏ وعدهم فی الدنیا الجنة على لسان نبیه صلى اللّه‏ علیه وآله وسلم فهاؤلاء یلقون ما وعدهم اللّه‏ فی الآخرة، ثم قال: (کمن متّعناه متاع الحیاة الدنیا) وهو أبو جهل بن هشام (ثم هو یوم القیامة من المحضرین) یقول: من المعذبین.

عبداللّه‏ بن عباس راجع به سخن خداوند: «افمن وعدناه»گفت: درباره على و حمزه و جعفر نازل شده به این صورت که خداوند در دنیا از زبان پیامبر خود به آنان وعده بهشت داد و اینان در آخرت به آنچه خداوند وعده کرده، خواهند رسید.سپس فرمود: «کمن متعناه متاع الحیوة الدنیا»او ابوجهل بن هشام است «ثم هو یوم القیامة من المحضرین» گفت: از معذبان خواهد بود.

 

و از سوره عنکبوت نازل شده است:

الآمآ أَحَسِبَ النّاسُ أَنْ یُتْرَکُوآا أَنْ یَقُولُوآا آمَنّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ

آیا مردم گمان دارند که رها مى‏شوند به اینکه بگویند ایمان آوردیم و آنان امتحان نمى‏شوند؟.

(سوره عنکبوت آیه 1)

عن الحسین بن علیّ، عن علیّ علیهم السلام قال: لمّا نزلت (آلم أحسب الناس) الآیة، قلت:

/ 0 نظر / 8 بازدید